Digest #4. Ce nebunii mai fac platformele?

(Am început să scriu un mic rezumat pentru platformele de socializare , dar iată că mi-a ieșit un mic Digest pe subiect.)

Câteva știri mi-au atras atenția luna asta cu privire la platforme și politicile lor.

  • Dezvăluirile despre platforma <violența garantează succes> Uber. Platforma care a știut că încalcă legea în statele în care s-a extins, dar n-a contat, a contat doar sprijinul obținut pe la spate din partea liderilor politici.
  • Știrea că Facebook și Instagram ar putea fi restricționate în UE (remember that?) ca urmare a lipsei unui acord de transfer al datelor care să respecte regulile GDPR și deciziile Curții de Justiție a UE. Imediat e august – nu s-a întâmplat nimic
  • Update-urile Instagram care au enervat până și familia regală a Insta, familia Kardashian (nu e gluma mea, e a lui Trevor Noah). De ce e criticat Insta? Pentru că începe să semene prea mult cu Tik Tok, prioritizează conținutul bazat pe recomandările algoritmului și nu mai arată postările celor pe care îi urmărim. Update la update: la câteva zile după aceste critici, Instagram a anunțat că reduce din aceste schimbări deocamdată, dar vom continua să vedem postări recomandate
  • Dezvăluirile despre strategia de comunicare a Tik Tok – minimalizarea conexiunii aplicației cu China
  • (proaspăt scoasă din cuptor) Meta pierde bani, dar oamenii stau mai mult pe platformele Meta pentru că se uită la videoclipuri. Și ne vom uita mai mult la oameni/pagini pe care nu le știm: „Zuckerberg said that the percentage of content people see in Facebook and Instagram that comes from accounts they don’t follow will more than double next year”.
  • Unul din motivele pentru care Meta pierde bani este opțiunea disponibilă pe iOS care permite utilizatorilor să limiteze urmărirea activităților lor, în engleză „Ask app not to track”. Nu colectează și nu urmărește utilizatorul, există o bază de utilizatori mai mică, vinde reclame mai puțin relevante, banii băgați în platformă sunt mai puțini. O variantă a acestei idei de limitare a urmăririi utilizatorului a fost propusă și în cadrul negocierilor pentru Digital Services Act, dar a picat la vot, deci modelul de business bazat pe reclame țintite încă rezistă.
  • Şi, poate cea mai interesantă chestie citită zilele astea, articolul „The sunset of the social network” din Axios care argumentează că platforma de socializare devine încet-încet un„legacy service” al FB. Un produs de bază, un fel de Logan al Dacia, care parcă se îndreaptă acum către alte zări cu Duster, Jogger și Spring. Care sunt acele zări? Ați ghicit, metaverse-ul. Și aici e o cursă. Cine ajunge primul către noile zări ale Internetului, acela va dicta cum arată, iar cei care reglementează vor pierde vremea până se vor prinde ce s-a întâmplat. Nu e prima dată când se întâmplă asta, de fapt se confirmă teoria capitalismului supravegherii.
    • Axios mai spune că era rețelelor sociale a dispărut pentru că problemele atrase de aceste platforme au ajuns în mainstream și nu prea le mai poți acoperi, așa că strategia Meta de a merge mai departe cu metaverse-ul are sens.
    • Oamenii vor continua să comunice one-to-one și în privat și ar mai rămâne loc și pentru comunități mici de tip forum. Mai puţin zgomot.
Cum și-a imaginat AI-ul DALLE mini apusul rețelelor sociale 🙂

Ce desprindem de aici?

  • Meta continuă rețeta clasică de a copia noul produs la modă și a-l integra în serviciul său pentru a face față competiției. Instagram, Whatsapp, Snapchat și acum Tik Tok. Au copiat și platforma audio Clubhouse, dar au eliminat acel produs. Noul serviciu care explodează e BeReal, o aplicație care îți trimite o notificare la o oră aleatorie și tu ai câteva minute să încarci o poză cu ceea ce faci pe bune în acel moment. Aștept să văd cum vor copia și asta.
  • Ne vom uita mai mult la videoclipuri – ceea ce înseamnă mai multe provocări societale, cum ar fi deepfakes, probleme de intimitate (filmăm orice doar să fie filmat), dar și „mașina de recomandări” bazată pe AI va face greșeli și vom vedea și chestii mai supărătoare.
  • Alte două platforme, Uber și Tik Tok, fac tot posibilul de a se distanța de trecutul lor destul de apropiat. Se bazează că avem memorie scurtă, mulțumită conținutului din online 🙂
  • Confruntate cu reglementările europene (DSA, DMA), platformele merg mai departe pe drumul lor. Ați văzut ceva schimbare clară legată de transparență, well-being pentru utilizator, combatere a dezinformării? De fapt, tocmai ce am citit că Meta regândește politica legată de dezinformarea cu privire la pandemie. Au apelat la „curtea supremă a FB”, Oversight Board, ca să îi ghideze cum să împace libertatea de exprimare și siguranța oamenilor. Posibil cea mai grea întrebare posibilă pentru spațiul digital.
  • Este acesta apusul rețelelor sociale? My two cents: având în vedere că Meta raportează o creștere a timpului petrecut pe platforme, iar Tik Tok crește în continuare, e greu de crezut că acestea vor pierde din influență. Ne plângem că nu mai vedem postările prietenilor și ne apare conținut random, dar nu știm că avem opțiuni prin care chiar putem vedea conținutul prietenilor. Se numește Following pe Instagram, iar FB a introdus recent o versiune cronologică a site-ului. Nu pentru că a vrut compania, ci o cere și Digital Services Act. A, dacă vorbim despre modelul tradițional al rețelelor sociale unde vedem ce mai fac prietenii și postăm una alta despre noi, acela s-a dus demult. Am uitat cumva de ce vor guvernele să intervină să reglementeze platformele? O las pe asta retorică 🙂

Adaugă comentariu

 

Digital Policy este o platformă de analize de politici publice digitale, axată pe nivelurile european, național și local.

Pagini

Newsletter