- voi face un portret alternativ al posibilității de creare/îmbunătățire a serviciilor publice digitale care ni se oferă ca cetățeni prin intermediul sectorului GovTech.
- voi descrie câteva mecanisme GovTech care funcționează în Europa la ora actuală
- și, inevitabil, voi adresa posibilitatea ca aceste mecanisme să existe/să se dezvolte în România
- trebuie să știi că există și variante de cooperare între sectorul privat și cel public pentru servicii publice digitale care NU presupun realizarea unei aplicații costisitoare și extrem de neprietenoasă cu cetățenii
- este loc și pentru implicare din partea cetățenilor sau a companiilor mici, dacă există deschidere din partea statului. Desigur, va fi adresată și întrebarea: “de ce să lucrez cu statul?”
- te ajută să poți să ceri ceva diferit din partea celor care ne conduc/vor să ne conducă (naiv, știu).
Cum face statul servicii publice digitale?
Înapoi la imaginea de la teleshopping. Ce cauzează toate imaginile alea alb-negru cu oameni supărați și frustrați de serviciile pe care le cumpărau? Păi, unele produse prost-gândite, prost-executate, bazate pe prea multă încredere în capacitatea de a executa lucruri. Sau graba care, știm, strică treaba. Sau, să nu uităm cazul românesc, intenția de a cheltui mulți bani fără responsabilitate și fără un rezultat satisfăcător.
Dacă ne întoarcem la teorie, există câteva “filosofii” legate de modul de a realiza și livra servicii publice:
- guvernarea clasică – statul știe tot, face tot. Deci, statul este un aparat mare, birocratic și consumator de resurse
- noul management public – statul e prea mare, trebuie reorganizat, consumă prea multe resurse, trebuie să introducem principii din sectorul privat în funcționarea sectorului public, reducem costurile, privatul știe mai bine. Tehnologia aici e mijlocul către costuri mai scăzute cu orice preț
- guvernanța digitală – despre care am mai scris aici – e bine și cu stat mai mic, cu externalizarea către alte entități private, dar trebuie și participarea altora la realizarea și implementarea serviciilor publice și să nu uităm că tehnologia e o unealtă pentru binele cetățenilor, iar aceștia trebuie implicați în crearea politicilor publice
Reducționist pentru cei care vă pricepeți, dar e bun pentru un tablou în linii mari asupra posibilităților de a răspunde unor provocări legate de cum ne pune statul la dispoziție servicii publice digitale.
Minusurile primelor două sunt clare – statul nu întotdeauna știe tot sau nu poate tot (mai ales dacă resursele de care are nevoie s-au subțiat sub umbrela statului “subțirel”) și să nu uităm exemplul României unde externalizarea către privat a realizării unui serviciu s-a realizat defectuos, fără a lua în calcul experiența cetățeanului to say the least.
What now? GovTech is now.
Gov…ce?
Nu e roata inventată din nou, să ne înțelegem. GovTech este descris ca un sector IT care se ocupă cu realizarea soluțiilor tehnologice inovatoare pentru administrații publice de orice nivel. Ceea ce clar nu e nimic nou sub soare. Modalitatea de a realiza aceste soluții noi este diferită. Nu pornește de la ideea că statul nu știe, nu poate, și doar privatul poate și știe și transferăm expertiza direct într-acolo. Pornește, de fapt, de la ideea că statul are nevoie de colaborare pentru a rezolva problemele și perspectivele astea de colaborare se regăsesc în mai multe locuri și în mai multe feluri, iar rezolvarea unei probleme legate de administrația publică nu se realizează doar prin achiziționarea unui soft, unei aplicații. E nevoie de mai mult.
Să recapitulăm, deci. GovTech este:
- parteneriatul dintre organizațiile sectorului public și start-upuri inovatoare sau IMM-uri pentru a rezolva probleme societale (conform definiției oferite de către Joint Research Centre al Comisiei Europene)
- cooperarea strânsă dintre stat și companii tinere și inovatoare, cum ar fi startupurile, cu scopul de a livra servicii publice mai bine (definiție agregată din literatura de specialitate)
- abordare integrată la nivelul sectorului guvernamental cu privire la modernizarea sectorului public, cuprinzând trei aspecte ale acesteia: centrare pe cetățean, servicii publice accesibile, abordare integrată cu privire la transformarea digitală (definiția Băncii Mondiale)
Literatura de specialitate consultată mai arată că ar fi două tipuri de activități în care inițiative de genul acesta se pot implica:
- activități corective pentru sectorul public. Atunci când e clar că ceva nu funcționează bine la nivel de ofertă de servicii publice digitale sau există acest push către transformare digitală, cum e cel făcut de UE și prin care trebuie să trecem și noi. Gen “cum facem să emitem certificatul fiscal online”. Nu e nimic ieșit din comun, ci poate lucruri pe care alții le-au făcut deja.
- activități de inovare pentru sectorul public. Atunci când există o provocare nouă sau când nu mai găsești pe piață o soluție la cheie. Sau poate găsești, dar nu vrei să dai atâția bani pe ea și eventual se poate face mai ieftin.
Câte abordări, atâtea definiții. Ce e clar e că ține de mentalitatea de “think outside the box”. Ce mai e clar e și că e mai mult decât un sector IT care face aplicații pe bandă rulantă pentru stat, ci ține de colaborarea dintre cele privat și public pentru a rezolva o problemă și nu e o chestie care se întâmplă o dată și aia e. Presupune susținerea acestei cooperări pe termen îndelungat pentru a putea schimba logica serviciilor publice digitale. De la simplul “cum să-mi înscriu copilul la școală” până la chestii ce țin de bucătăria internă, gen simulare de buget cu ajutorul datelor. Ok, ok, avioane, știu. Totuși nu cred că e chiar clar până acum cum funcționează și cel mai bine e să ne uităm la dinamica sectorului și la câteva exemple din Europa.
GovTech în Europa
Mai multe state care stau mai bine sau mai prost în Indicele Societății și Economiei Digitale al UE au arătat deschidere către astfel de inițiative și au înființat programe guvernamentale sau mixte care să sprijine dezvoltarea de soluții tech pentru serviciile lor publice. Harta de mai jos arată doar câteva inițiative.
Dacă te uiți la denumirile acestora, nu întotdeauna îți dai seama dacă sunt entități publice sau nu. And that’s the point. Unele sunt laboratoare, altele centre de competență, altele de cercetare, situate direct în subordinea guvernului (Scoția) sau a unei agenții guvernamentale (Israel). Altele sunt sprijinite de un consorțiu, cum e Accelerate Estonia (consorțiu format din administrația publică a Tallin, universitatea de tehnologie din Tallinn și guvern). Ce au toate aceste denumiri în comun este că adesea sunt locuri unde poți să experimentezi. And that’s also the point. Cercetarea Comisiei Europene arată că mai toate aceste entități beneficiază de un sprijin puternic al guvernului sau al leadershipului, ceea ce dă credibilitate demersului. Dar rămân oarecum independente.
Cum funcționează? Una din caracteristicile principale este că bugetul pentru astfel de inițiative este limitat, dar potrivit pentru gândirea la scară mică a unor soluții de servicii publice digitale, lăsând loc la final pentru scalare. Oricum, e loc de experimentare și asta înseamnă că eșecul e parte din activitate. Dar cercetarea mai arată că trebuie atins un echilibru fin între experimente și performanță. Something’s gotta give.
Cu ce se ocupă mai exact? Comisia Europeană identifică vreo 6 moduri de operare:
- activități de tip “challenge” – statul vine cu o problemă și oferă un premiu pentru rezolvarea acesteia. Soluția poate fi finanțată și testată direct în ministere sau în alte colțuri ale administrației publice, iar cei care au realizat inovația au și șansa de a folosi infrastructura sectorului public. Ce mai e bine e că soluția se validează mai întâi înainte de a fi extinsă utilizarea acesteia
- hackathons – pentru mobilizare rapidă a resurselor și energiei și crearea de soluții într-un mod eficient din punct de vedere al costurilor. Hackathoanele au loc timp de câteva zile, iar soluția completă este doar modelată, nu și realizată efectiv, ceea ce poate duce la pierderea ideii dacă nu se intervine concret pentru implementarea acesteia
- programe de accelerare, adică programe structurate de pregătire, mentorat și sprijin pentru dezvoltarea unor soluții (de obicei tech), unde participă echipe pentru o perioadă limitată de timp. La finalul acestui program, există “demo day”, o zi în care echipele își prezintă ideile pentru potențiali clienți din spațiul public sau de la fonduri de investiții. Baiul e că nu e obligatoriu ca acești clienți să aleagă soluțiile câștigătoare și, desigur, ca această abordare să funcționeze trebuie “multă maturitate” din partea guvernului
- pilotare – parteneriat cu o anumită companie pentru a testa un program în condiții bine definite. Are nevoie și aici de deschidere din partea statului, dar și de cadru legal pentru acces din partea unei părți externe. Avantajul e că cele două entități lucrează îndeaproape, iar schimbul de informație și colaborarea sunt benefice pentru autoritatea publică
- burse de cercetare-dezvoltare – le acordă statul în urma unei competiții. Companiile sau echipele câștigătoare au un timp limitat la dispoziție pentru a lucra la o soluție, trebuind să justifice oarecum cheltuirea banilor. Cu toate acestea, cercetarea adesea se face în afara unui cadru de colaborare cu statul, iar leadershipul nu poate exploata repede rezultatele din punct de vedere politic pentru că cercetarea are nevoie de timp.
- ultima, dar nu cea din urmă – crearea de ecosisteme – întâlnirea dintre mai mulți experți, companii, oameni din administrația publică – ce pot oferi ghidaj și expertiză. Poate tipul de activitate cel mai greu de cuantificat și justificat, dar poate și cel mai semnificativ. De ce? Pentru că o astfel de inițiativă pune bazele pentru mai multă colaborare și schimb de idei și nu se axează doar pe dezvoltarea de soluții punctuale, ci și pe crearea unei culturi organizaționale mult mai deschise și atât de necesare pentru instituțiile publice. Fiindcă nu rezolvă o problemă punctuală sau nu are rezultate direct, dar are nevoie de resurse financiare, poate fi greu de justificat.
Toate acestea se întâmplă deja în Europa.
- Polonia – laboratorul GovTech Poland funcționează din 2018, sub leadershipul direct al primului ministru, a reușit să crească relativ repede și primește finanțare multianuală. Scopul trasat a fost să crească eficiența sectorului public și să contribuie la obținerea de date despre nevoile cetățenilor. Cu ce se ocupă? Provocări, hackathons, creare și construcție ecosistem. Își propun să crească interesul IMM-urilor pentru realizarea de unelte pentru administrație, să creeze un marketplace digital pentru soluții pentru stat sau să creeze o bază pentru antrenarea investitorilor.
- Estonia – Accelerate Estonia funcționează din 2019 ca o asociere dintre guvern, primăria din Tallinn și Universitatea de Tehnologie din Tallinn. Tipurile de activități pe care le desfășoară sunt crearea de ecosistem și realizează concursuri cu premii pentru lucrul pe anumite misiuni – cum ar fi sănătatea mentală (da, la ei asta e o problemă de politică publică)
- Scoția – CivTech Scotland funcționează din 2017, iar principala lor activitate este competiția de challenges, catalogată în analiza Comisiei ca fiind un exemplu de bună practică replicat în alte laboratoare. Cum funcționează? Organizația setează provocări deschise la care orice organizație, echipă sau chiar individ se poate înscrie cu o posibilă rezolvare. Există un proces de evaluare a candidaturilor, iar cele de succes trec printr-o fază de explorare unde sunt finisate, iar cele mai bune de aici trec în faza de accelerator, unde chiar vor fi construite. Ei se promovează că ajută la crearea de companii pentru că majoritatea provocărilor pe care le publică sunt universale, dincolo de jurisdicții. Printre provocările recente: cum poate ajuta tehnologia la identificarea și prioritizarea sprijinului pentru oameni în situații vulnerabile, începând cu cei cu probleme legate de energie? sau cum poate ajuta tehnologia la managementul infrastructurii utilizate de către operațiuni comerciale în zone izolate sau rurale?
Astea sunt exemple la nivel național, dar GovTech prezintă interes pentru Uniunea Europeană și e suficient să ne gândim doar la avalanșa de reglementări care vin peste noi sau care sunt deja implementate și care sunt legate de “conectarea” diferitelor servicii publice din mai multe țări. Principalul proiect care va stimula creșterea sectorului de GovTech se referă la viitorul regulament pentru stimularea dezvoltării de servicii interoperabile la nivel de UE. Adică? Avem o piață digitală unică, putând comanda online din altă țară fără alte restricții, circulăm și folosim abonamentul de Internet ca și cum am fi deja în țară, putem deschide Netflixul nostru când suntem plecați în city break. De ce n-am avea un spațiu unic pentru serviciile publice digitale (acolo unde permit competențele și politicile Uniunii, desigur)?! Atenție, nu servicii unice la nivel european, ci servicii naționale care să comunice între ele.
De altfel, chiar săptămânile trecute, Comisia Europeană a lansat GovTech Incubator – un spațiu de colaborare dintre ministere, agenții naționale care lucrează pentru digitalizare și transformare digitală, dintre sectorul privat sau cercetare. De fapt, e un consorțiu format din peste 20 de parteneri – care va dezvolta programe pilot la nivel transfrontalier, două dintre ele fiind axate pe securitatea informațiilor în spații de date transfrontaliere și sprijin pentru obținerea beneficiilor sociale cu ajutorul asistenților personali.
La noi?
Din ce am reușit să găsesc pe net, România nu face parte din asocierea GovTech4all, dar asta nu înseamnă că nu va fi pe viitor. Dar, chiar așa, în România există fărâme de GovTech despre care putem vorbi?
Banca Mondială are un index numit GovTech Maturity Index care plasează România în grupa B al țărilor cu “significant focus” pe GovTech, dar indexul se concentrează mai degrabă pe utilizarea tehnologiei în administrația publică, urmărind întrebări de genul – există o autoritate de protecție a datelor sau dacă există formulare online pentru plata taxelor sau dacă există un portal pentru achiziții publice. Deși interesant, indexul nu se aplică neapărat discuției despre încurajarea inovației în administrația publică. E bine că, la scară mondială, suntem cu focus semnificativ pe GovTech, în timp ce DESI ne arată la finalul clasamentului 🙂 . O altă perspectivă: Ucraina e în grupa A a liderilor GovTech 🙂
Revenind… enumăr aici pe scurt câteva inițiative de tip GovTech conform definițiilor și conceptualizării de mai sus, pe care le-am văzut prin România, cu mențiunea că va urma o analiză detaliată pe România în curând:
- hackathonul TechBridge – mai 2023 – hackathon organizat în comun de către MCID al nostru și Agenția de Guvernare Electronică din Republica Moldova. Soluțiile câștigătoare aici. Cercetarea Comisiei arată că păcatul unor astfel de activități este că pot fi abandonate destul de repede, dacă nu există un cadru pentru sprijinirea dezvoltării lor. Nicio vorbă despre premii sau pașii următori la acest eveniment. De asemenea, lectura în paralel a comunicatului de presă moldovean arată că aceste soluții se pot integra deja cu serviciile lor, dar nicio vorbă despre asta la noi. Încă.
- desigur, Ion – “primul consilier guvernamental AI” – un exercițiu de cooperare între instituții publice, universități și companii private – care au creionat un sistem care adună date despre români. Deocamdată doar adună date – interesant ar fi să se dezvolte un sistem ca la CivicTech Scoția cu provocări de fructificare a datelor colectate. Nu e clar programul de exploatare al lui Ion, deocamdată pare un exercițiu de familiarizare a cetățenilor cu tehnologia cu ajutorul caravanei Ion.
- GovITHub – un proiect cu adevărat de GovTech din România, care a adunat fellows (un fel de bursieri) ce au reușit să creeze o serie de soluții tech pentru sectorul guvernamental. Ca orice chestie bună, s-a sfârșit destul de repede. Se încadrează la GovTech, fiind similar cu bursele de cercetare-dezvoltare identificată de către Comisia Europeană. Din păcate, nu mai este activ.
- eBay și Poșta Română – un parteneriat pentru dezvoltarea unei platforme pentru “creșterea exporturilor online de produse ale afacerilor românești”. Practic un spațiu unde companiile se pot înscrie pentru a expedia produse în toată lumea. Site-ul e aici. Apropo de ce zicea Comisia, adesea GovTech e rezervat pentru companiile mari.
Mai sunt inițiative similare dintre companii și autorități publice locale, cum ar fi dezvoltarea unui chatbot la nivel de autoritate locală, dar ceea ce lipsește în general este coordonarea și cadrul instituțional și structural care să permită inovarea. Chiar așa, ce lipsește? Scânteia 🙂 greu de pus în cuvinte, dar spiritul de încercare caracteristic unui laborator de inovare e ceea ce lipsește. Poate pentru că majoritatea acțiunilor căutate sunt corective, poate pentru că ne preocupăm cu realizarea chestiilor urgente, de bază.
Pe final...
Pe final, las câteva bariere identificate de către Comisia Europeană în dezvoltarea unor astfel de inițiative, cu mențiunea, din nou, că este un domeniu în creștere datorită nevoii de interoperabilitate la nivel european. Și pentru a avea o reflecție cu privire la de ce nu avem în România o astfel de activitate:
- (problema pentru companii) așteptările legate de creștere într-un spațiu limitat de piață – adesea există doar un singur cumpărător, iar dacă te muți în alt stat, există costuri în plus și serviciile trebuie adaptate
- (problema pentru sector) există dominația din partea integratorilor mari de servicii, companii care sunt all-service și adesea cumpără competitorii mai mici
- (problemă pentru stat) avem de-a face cu un proces descurajant tradițional de achziiții publice, spre exemplu caietele de sarcini cer cifre pe care startupurile nu le pot acoperi
- sau sunt prea stufoase dpdv al cerințelor – aspecte multianuale
- (problemă pentru stat) cultura birocratică a statului, profund diferită de cea a unui startup
Referințe
- https://www.worldbank.org/en/programs/govtech/gtmi-Intro
- https://lisboncouncil.net/wp-content/uploads/2023/05/LISBON_COUNCIL_PRESS_RELEASE_Govtech4all-1.pdf
- https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/news/2022-03/JRC128247_01[1].pdf
- http://essay.utwente.nl/91676/1/Reichardt_BA_BMS.pdf
- https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128093
- https://www.civtech.scot/portfolio
- https://www.mcid.gov.ro/la-o-luna-de-la-lansare-ion-a-primit-750-000-de-mesaje-si-peste-25-milioane-de-vizite-10450/
- https://www.egov.md/ro/node/39907